Debatforum
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Debatforum

-for os der elsker katte :-)
 
ForumforsideForumforside  SøgSøg  Nyeste billederNyeste billeder  TilmeldTilmeld  Log indLog ind  

 

 Dyrlæge Tjek...

Go down 
4 deltagere
ForfatterBesked
Naja
Kattefanatic
Naja


Antal indlæg : 411
Age : 42
Localisation : Køge
Registration date : 22/08/06

Dyrlæge Tjek... Empty
IndlægEmne: Dyrlæge Tjek...   Dyrlæge Tjek... Icon_minitimeOns 14 Feb 2007 - 13:52

Ja så tog vi til dyrlæge tjek i går men sesse og toulouse(vi kunne kun have to med så tiger kommer ned i morgen), da det var til til vacciner(alm+rabies), så fik vi lige lavet et sundhedstjek på dem, fik klippet deres klør og fik undersøgt en sort/brun plamage der var kommetpå Toulouses Hage...... think

Det viser sig så at han har fået Acne.... lol! Ja det er jo ikke noget at grina af men det viste jeg altså ikke katte kunne få.... men Toulouse er åbenbart Teenager endnu.... Det er heldigvis noget der kan tages med Klorhexidin, så det er jo fedt.... yahoooo

Men ellers var misserne sunde og raske hun på pegede dog at toulouse her over vinteren har taget lidt på... men det var ikke kritisk men han måtte gerne smide 300-400 gr. fingers crossed

Knus
Tilbage til toppen Go down
http://www.123hjemmeside.dk/naja-tonny
Missemayer*
Hang-around
Missemayer*


Antal indlæg : 618
Age : 47
Localisation : København
Registration date : 22/08/06

Dyrlæge Tjek... Empty
IndlægEmne: Sv: Dyrlæge Tjek...   Dyrlæge Tjek... Icon_minitimeTors 15 Feb 2007 - 5:00

Vores Peanut havde ogsaa Acne under hagen :)Vores dyrlaege sagde det var meget normalt og gav os ikke nogen maade at fjerne det paa, saa vi gjorde intet ved det og hun syntedes ikke at vaere generet af det i hendes 4 aar.


Men godt at hoere at dine misser er sunde og raske, meeen hvad ellers kunne vi forvente Smile
Hmmm han er blevet en lille tyksak hva.... tjaa det kender vi vist alle til. I vintermaanederne kommer der lidt ekstra indenbords hehe - de skal nok ryge igen naar det bliver varmere i luften og han begynder at blive foraarskaad hihi dance
Tilbage til toppen Go down
http://www.may-britt.dk
Naja
Kattefanatic
Naja


Antal indlæg : 411
Age : 42
Localisation : Køge
Registration date : 22/08/06

Dyrlæge Tjek... Empty
IndlægEmne: Sv: Dyrlæge Tjek...   Dyrlæge Tjek... Icon_minitimeTors 15 Feb 2007 - 11:50

Ok.... men jeg synes bare det ser vildt ud på toulouse han er jo hvid på hagen og så er der sort plamager... så vi prøver med klorhexidin, men har også hørt andre steder fra det eikke er sikkert at det hjælper, men vil da gøre et forsøg...

Ja jeg viste godt at han havde samlet sig en lille mad pakke... men hvad dem smider han hurtigt igen...

Sesse hun blev godt nok dårlig af de Vacciner... lille pus... hun startede med at kaste op 3 gange da vi kom hjem og så var hun bare groggy hele aftenen og kunne bare ikke finde sig til ro nogen steder... jeg havde bare total ondt af hende...... men om morgenen havde hun det super igen.... thumbup

Vi skal så ned med tiger i dag og tager sesse med da hun har fået sig et sår unde hagen, og den lille fis blir ved men at klø i det, så jeg tro hun skal have "ballarina skørt" på igen...

Det blir ellers super spændene tiger har jo alrdig været ved Dr. dyr før, er meget spændt på at hører hvad han siger til det og hører hvad Dr. dyr siger(om hun mener lige som may at han er noget vidre rund..hihi) Ja skal ikke selv med derned, øv, tog tidlig fri den anden dag for at tage derned, så det går nok ikke denne gang... men tonny er bare den "dårligste" vidre fortæller... han glemmer halvdelen.... wall

Ihh hvor jeg plapre derud af... håber i kan ihitte hovede og hale Wink i det...
Tilbage til toppen Go down
http://www.123hjemmeside.dk/naja-tonny
Miyania
Still just a kitten



Antal indlæg : 96
Age : 38
Localisation : Fredericia
Registration date : 22/08/06

Dyrlæge Tjek... Empty
IndlægEmne: Sv: Dyrlæge Tjek...   Dyrlæge Tjek... Icon_minitimeTors 15 Feb 2007 - 16:29

hey Naja

Mht Acne, så har jeg selv haft en hankat (Oliver) som led af det. Ja, det er rigtigt at klorhexidin virker på det, men acnen vil blive ved med at komme tilbage medmindre man fjerner grunden til at acne kommer Smile

Acne er for det meste en allergisk reaktion. Den mest udbredte grund til acne er hvis katten får foder i en metal skål eller i en plastic skål. Det er der mange katte der på et tidspunkt reagerer på.. derfor så brug en keramikskål ^^

Hvad fodrer I i derhjemme?

Knus Cemile
Tilbage til toppen Go down
http://www.123hjemmeside.dk/naima
Naja
Kattefanatic
Naja


Antal indlæg : 411
Age : 42
Localisation : Køge
Registration date : 22/08/06

Dyrlæge Tjek... Empty
IndlægEmne: Sv: Dyrlæge Tjek...   Dyrlæge Tjek... Icon_minitimeTors 15 Feb 2007 - 16:52

Vi fodre i plastik men det har vi altid gjort, hvorfor skulle det først komme nu...??

Og vi vander (LOL) i metal....
Tilbage til toppen Go down
http://www.123hjemmeside.dk/naja-tonny
Miyania
Still just a kitten



Antal indlæg : 96
Age : 38
Localisation : Fredericia
Registration date : 22/08/06

Dyrlæge Tjek... Empty
IndlægEmne: Sv: Dyrlæge Tjek...   Dyrlæge Tjek... Icon_minitimeTors 15 Feb 2007 - 17:22

Ved ikke hvorfor det først skulle komme nu, men det var det samme med vores hankat.

han var blevet fodret 7 år i plastic, og da han blev 8 fik han acne Very Happy

så prøv at skifte til keramik, og til vandet enten glas eller keramik
Tilbage til toppen Go down
http://www.123hjemmeside.dk/naima
Naja
Kattefanatic
Naja


Antal indlæg : 411
Age : 42
Localisation : Køge
Registration date : 22/08/06

Dyrlæge Tjek... Empty
IndlægEmne: Sv: Dyrlæge Tjek...   Dyrlæge Tjek... Icon_minitimeFre 16 Feb 2007 - 17:21

Ja det er sq da et forsøg værd....!!

Takker...
Tilbage til toppen Go down
http://www.123hjemmeside.dk/naja-tonny
Naja
Kattefanatic
Naja


Antal indlæg : 411
Age : 42
Localisation : Køge
Registration date : 22/08/06

Dyrlæge Tjek... Empty
IndlægEmne: Sv: Dyrlæge Tjek...   Dyrlæge Tjek... Icon_minitimeLør 17 Feb 2007 - 18:18

Så har vi sq været og invistere i hele 3 keramik skåle til de små kræ.... Håber det hjælper.... synes han ser beskidt ud, som om han ikke kan finde ud af at slikke sig om munden....thumbdown
Tilbage til toppen Go down
http://www.123hjemmeside.dk/naja-tonny
Miyania
Still just a kitten



Antal indlæg : 96
Age : 38
Localisation : Fredericia
Registration date : 22/08/06

Dyrlæge Tjek... Empty
IndlægEmne: Sv: Dyrlæge Tjek...   Dyrlæge Tjek... Icon_minitimeMan 19 Feb 2007 - 0:24

(har været på weekend, derfor jeg ikke har skrevet)

Ja, det samme gjorde Oliver. Han så så beskidt ud, men heldigvis hjalp klorhexidinen og skåle skiftet nogenlunde hurtigt. Tror der gik en måned, så var det sorte væk, men så havde han altså også mistet hårene på sin hage xD Så der gik nok 3 mdr. så var han tiptop igen Smile
Tilbage til toppen Go down
http://www.123hjemmeside.dk/naima
Naja
Kattefanatic
Naja


Antal indlæg : 411
Age : 42
Localisation : Køge
Registration date : 22/08/06

Dyrlæge Tjek... Empty
IndlægEmne: Sv: Dyrlæge Tjek...   Dyrlæge Tjek... Icon_minitimeMan 19 Feb 2007 - 14:44

Ja sesse har så også fået det... underligt det kommer på samme tid... og det ser ud til hun mister hårne på hagen.... Jeg skal lige hører dig engang kløede dine i det...??
Tilbage til toppen Go down
http://www.123hjemmeside.dk/naja-tonny
Missemayer*
Hang-around
Missemayer*


Antal indlæg : 618
Age : 47
Localisation : København
Registration date : 22/08/06

Dyrlæge Tjek... Empty
IndlægEmne: Sv: Dyrlæge Tjek...   Dyrlæge Tjek... Icon_minitimeTirs 20 Feb 2007 - 20:05

Peanut kloede i det, men ikke saadan overvildt saa vi blev bekymret og hun havde forsat al hendes pels der, det var bare lidt moerkt i det og naar jeg pillede i det kunne jeg faa saarskorpelignende gespenster af...
- vi brugte baade metal og keramik skaale til vores.
Sveske havde ikke noget.. Kun Peanut.


Haaber din behandling hjaelper...
Har du skiftet foder? givet dem nyt legetoej paa det sidste?

Det er da maerkeligt hvis de altid har haft de samme madskaale at det pludselig skulle komme hos dem begge?

May
Tilbage til toppen Go down
http://www.may-britt.dk
Miyania
Still just a kitten



Antal indlæg : 96
Age : 38
Localisation : Fredericia
Registration date : 22/08/06

Dyrlæge Tjek... Empty
IndlægEmne: Sv: Dyrlæge Tjek...   Dyrlæge Tjek... Icon_minitimeTirs 20 Feb 2007 - 22:31

ja, det er bare med at tænke alle ændringer man kan have lavet for kattene igennem... For synes godt nok også at det er underligt hvis de begge får det på samme tid... så tyder det på at det nok ikke kun er skålene...

men jeg aner det ikke... stod selv på bar bund med Oliver... kan jo lige sætte min tænker i blød og prøve at huske tilbage på de ændringer vi lavede da Oliver fik acne. Vi snakkede forresten med 2 forskellige dyrlæger om det, og de gav begge 2 forskellige grunde til at det kunne komme, men samtidig var de også enige om at det i og for sig kunne skyldes alt.... så det er bare med at prøve sig frem og se hvad der hjælper...

Vi ændrede følgende da Oliver fik acne:

1. madskål og vandskål til keramik.

2. Foder: fra RC Light (mener jeg det hed.. slankefoderet for neutraliserede katte) til Olivers Diet & Senior

3. Rensede med Klorhexidin 2 gange om dagen (morgen og aften) til alt det sorte var væk og det ikke kom igen. Da det sorte var væk, havde han ingen hår på hagen, men huden var fin og lyserød,og ikke så skorpet dom da det sorte snask var der.

4. Lod være med at give godbidder... han fik ellers lidt vådfoder engang imellem osv, men ikke efter det...

Så kan jeg ikke lige komme på mere, men håber du kan bruge det, Naja Smile
Tilbage til toppen Go down
http://www.123hjemmeside.dk/naima
Naja
Kattefanatic
Naja


Antal indlæg : 411
Age : 42
Localisation : Køge
Registration date : 22/08/06

Dyrlæge Tjek... Empty
IndlægEmne: Sv: Dyrlæge Tjek...   Dyrlæge Tjek... Icon_minitimeTirs 20 Feb 2007 - 23:12

jeg har simpelthen gransket min hjerne.... toulouse fik det lige inden vi tog til prag og sesse lige efter, og nej der skete intet nyt i den lang periode op til..... jo da vi var til udstilling sidat fik de sådan nogle baldrian blocher som de aldrig har fået før....(lejetøj dyppet i baldrian)... men det lyder da underlig hvis de begge skulle være alergiske over for det... tror jeg vil prøve og skrive til min opdratter om hun har oplevet noget lign....

Men tusinde tak begge to fordi i tænker på mine kræ....thumbup
Tilbage til toppen Go down
http://www.123hjemmeside.dk/naja-tonny
denise
Kattefanatic
denise


Antal indlæg : 235
Localisation : Brøndby
Registration date : 24/08/06

Dyrlæge Tjek... Empty
IndlægEmne: Sv: Dyrlæge Tjek...   Dyrlæge Tjek... Icon_minitimeFre 23 Feb 2007 - 0:59

Acne får vores også af og til. Mener det blev tilbagevist for år tilbage, at det havde noget med plasticskåle at gøre, vores har i hvert fald altid spist af keramik. Smile

Det er længe siden vores havde det sidst, det er jo som bumser. Jeg plejer at vaske det med mild håndsæbe på en vatrondel hvor jeg samtidig kradser det sorte lidt af, og rent vand bagefter. Nogle bruger også klorhexidrin og før i tiden var der mange der brugte menneske bumsecreme, hed det ikke Clerasil.
Men sæbe synes jeg altid er godt og renser fint. For det man skal passe på er, at der ikke kommer bylder med betændelse, så man skal afsted til dyrlægen og have medicin .

Mit indtryk er, at Acne er ret udbredt, jeg tror det er noget fra kosten, måske nogle konserveringsmidler, men hvad ved jeg confused
Tilbage til toppen Go down
Miyania
Still just a kitten



Antal indlæg : 96
Age : 38
Localisation : Fredericia
Registration date : 22/08/06

Dyrlæge Tjek... Empty
IndlægEmne: Sv: Dyrlæge Tjek...   Dyrlæge Tjek... Icon_minitimeFre 23 Feb 2007 - 1:56

Er det blevet tilbagevist? think

har du noget tekst om det et sted? For kan simpelthen ikke finde noget...


men hvis det er konserveringsmidlerne, så er det jo klart at kattene reagerer hvis de er på RC eller sådan lign. Det er jo kunstigt konserveret. Hvor sådan noget som Hills natures best er naturligt konserveret? Eller er det mig der har fat i den forkerte ende?
Tilbage til toppen Go down
http://www.123hjemmeside.dk/naima
denise
Kattefanatic
denise


Antal indlæg : 235
Localisation : Brøndby
Registration date : 24/08/06

Dyrlæge Tjek... Empty
IndlægEmne: Sv: Dyrlæge Tjek...   Dyrlæge Tjek... Icon_minitimeSøn 25 Feb 2007 - 13:17

Tilbagevist er måske et forkert ord. Men der stod en artikel om det i Huskatten i sin tid. Jeg ved ikke om du kendte det blad, det var Hanne Weidinger der skrev det, og det er altså mange år siden man fandt ud af, at det vist var en vandrehistorie, eller i hvert fald ikke havde noget på sig. Jeg må ikke kopiere fra bladet, det spurgte jeg hende om i sin tid ved anden lejlighed, men jeg skal finde det og se hvad det egentlig var der stod.
Tilbage til toppen Go down
denise
Kattefanatic
denise


Antal indlæg : 235
Localisation : Brøndby
Registration date : 24/08/06

Dyrlæge Tjek... Empty
IndlægEmne: Sv: Dyrlæge Tjek...   Dyrlæge Tjek... Icon_minitimeMan 26 Feb 2007 - 20:19

Har nu fundet bladet.
Fandt følgende i Huskatten Juni 2000 – nr. 2
En artikel om ”Hudorme på hagen” – som i dyrlægesprog hedder Feline Acne.
Naja, hvis jeg husker det, skal jeg tage bladet med til Herlev. Det er en 3 siders artikel med billeder.

Citat fra bladet:
Der er flere fjollede forklaringer på, hvordan katte får hudorme på hagen. Ja, de står sågar i ellers fornuftige kattebøger.
En af de sejlivede myter er, at hudormene skyldes at katten spiser af plastskåle. Hva’ så med alle de katte, som spiser af glas-, keramik- eller rustfri stålskåle, men alligevel får hudorme ?
Den forklaring holder altså ikke vand.
Andre hævder, at det skyldes, at maden klistrer sig fat til hagen, når katten spiser. Den forklaring duer heller ikke, for katte som udelukkende spiser tørkost, får bevislig også masser af hudorme. Og når selv vildtlevende katte kan få sig en stor samling hudorme på hagen uden nogensinde at have spist af en autoriseret kattefoderskål, så må der være andre og mere logiske forklaringer.
Citat slut.

Kort fortalt er det talgkirtler der laver en overproduktion hvorved der kommer hudorme, som normale klares af katten selv, så kirtlerne ikke stopper til.
Tilbage til toppen Go down
Naja
Kattefanatic
Naja


Antal indlæg : 411
Age : 42
Localisation : Køge
Registration date : 22/08/06

Dyrlæge Tjek... Empty
IndlægEmne: Sv: Dyrlæge Tjek...   Dyrlæge Tjek... Icon_minitimeTirs 27 Feb 2007 - 11:59

Åh Denise det må du meget gerne tage med.... Sesse har nemlig også fået det....

Og det vil sq væe rart at læse hvad der står om emnet.... men dyrlæge sagde ikke noget om skålene heller men mente det kunne være fordi de begge havde været syge og udskilte nogle af affalds stofferne fra medecinen på den måde...
Tilbage til toppen Go down
http://www.123hjemmeside.dk/naja-tonny
denise
Kattefanatic
denise


Antal indlæg : 235
Localisation : Brøndby
Registration date : 24/08/06

Dyrlæge Tjek... Empty
IndlægEmne: Sv: Dyrlæge Tjek...   Dyrlæge Tjek... Icon_minitimeOns 28 Feb 2007 - 11:02

Har taget artiklen frem, så jeg skal nok huske den. Men ellers send mig din adresse på reindel@c.dk så kan jeg sende den med posten.
Men det passer jo godt nok, at det kan være affaldsstoffer der udskilles. Ligesom mennesker, hvis vi får noget der ikke er godt, så kan vi også få bumser. Så det kan vel både være noget i maden som konserveringsmidler, hvis det er nyt foder, eller også i medicinen.
Man skal sørge for at vippe de sorte hudorme-hoveder af og sørge for der er åbent så det ikke bliver til bylder. Synes vask i mild håndsæbe virker bedst hos os.
Tilbage til toppen Go down
Naja
Kattefanatic
Naja


Antal indlæg : 411
Age : 42
Localisation : Køge
Registration date : 22/08/06

Dyrlæge Tjek... Empty
IndlægEmne: Sv: Dyrlæge Tjek...   Dyrlæge Tjek... Icon_minitimeOns 28 Feb 2007 - 11:24

Jeg renser dem hver aften, har fået et tip med at man kunne bruge en tand børste tl at få de store sataner væk og det virker og så renser jeg det lige med en omgang klorhexidin bag efter.... sender dig lige min adresse så kan du få bladet tilbage i herlev...
Tilbage til toppen Go down
http://www.123hjemmeside.dk/naja-tonny
denise
Kattefanatic
denise


Antal indlæg : 235
Localisation : Brøndby
Registration date : 24/08/06

Dyrlæge Tjek... Empty
IndlægEmne: Sv: Dyrlæge Tjek...   Dyrlæge Tjek... Icon_minitimeFre 2 Mar 2007 - 23:31

Har sendt en kopi, godt nok i sort hvid, men du kan beholde det.
Ja det med en blød tandbørste er også et godt råd, eller kradse det af med neglene, kræver rene negle for ikke at inficere yderligere Very Happy
Tilbage til toppen Go down
Naja
Kattefanatic
Naja


Antal indlæg : 411
Age : 42
Localisation : Køge
Registration date : 22/08/06

Dyrlæge Tjek... Empty
IndlægEmne: Sv: Dyrlæge Tjek...   Dyrlæge Tjek... Icon_minitimeLør 3 Mar 2007 - 20:56

denise skrev:
Har sendt en kopi, godt nok i sort hvid, men du kan beholde det.
Ja det med en blød tandbørste er også et godt råd, eller kradse det af med neglene, kræver rene negle for ikke at inficere yderligere Very Happy

Tusinde tak denise.. jeg har fået den... total god læsning... Takker...!!
Tilbage til toppen Go down
http://www.123hjemmeside.dk/naja-tonny
Sponsoreret inhold





Dyrlæge Tjek... Empty
IndlægEmne: Sv: Dyrlæge Tjek...   Dyrlæge Tjek... Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
Dyrlæge Tjek...
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Debatforum :: Sundhed & sygdom-
Gå til: